Sprogpolitik på Lillebjerg Skole
Alle voksne (forældre, pædagoger, lærere og andre ansatte) rollemodeller for børnene og har ansvaret for at børnene lærer, at man skal respektere alle. De har også ansvaret for at børnene får et godt, stort og varieret sprog.
De voksne har ansvaret for at formidle til børnene, hvordan vi vil, at de skal kommunikere.
Alle børn skal øve sig på det gode sprog og hjælpe hinanden med at huske på det, samt lære at man skal respektere andre børn og voksne.
Overordnet formålsbeskrivelse:
Formålet med at lave en sprogpolitik for Lillebjerg skole er, at den samlede institution skal være et rart sted at færdes for alle uanset personlighed og holdninger. Målet er, at alle indgår i dialog med andre med en positiv tilgangsvinkel, og at al kommunikation skal foregå med omtanke i forhold til kropssprog, toneleje og ordvalg. Børnene skal inddrages i udarbejdelsen af regler for kommunikation og samvær i det omfang, deres alder tillader.
Det er vigtigt, at børnene reflekterer over hvad det er man siger til andre, og hvad det er man kan nøjes med at tænke om andre. Børnene opfordres til at henvende sig til en voksen, de har tillid til, hvis de mener, at andre (børn som voksne) ikke overholder aftalerne.
Det er vigtigt, at de voksne går forrest med et godt eksempel, og at de voksne fastholder det gode sprog, uanset måden, de bliver tiltalt på. Lærere og pædagoger skal løbende følge udviklingen i omgangstonen og tage det op i relevante sammenhænge.
Definition af kommunikation:
Ved kommunikation forstås kropssprog, det talte sprog, tonefald, toneleje, kommunikation via mobiltelefon og internet/e–mail.
Værdier for kommunikation:
– Vi respekterer hinanden
– Vi respekterer hinandens holdninger og meninger, selvom vi ikke er enige
– Vi handler og taler positivt til og om hinanden
– Vi taler et sprog, som vi er sikre på, at modtageren forstår
– Vi er ærlige overfor hinanden
– Nedladende og stødende sprogbrug er ikke i orden- Det er udtryk for manglende respekt
Handleplan:
Elever i skolen: Elevernes måde at kommunikere skal behandles jævnligt i klasserne. Der skal altid i starten af skoleåret udarbejdes samværsregler i klasserne, herunder skal sproget indgå. Emnet skal også drøftes i elevrådene som fast punkt ved hvert møde.
Lærerne skal sikre: – at emnet bliver taget op i klasserne og i elevrådet – at emnet bliver debatteret til teammøder – at emnet bliver taget op til forældremøder – at forældre bliver løbende orienteret om, hvordan det går i klassen med sproget og adfærden.
Forældre og familie forventes at behandle emnet hjemme og bakke op om sprogpolitikken.
Ledelsen skal sikre: – at der bliver arbejdet med politikken som beskrevet under handleplanen. – at alle voksne bliver opfordret til at se kritisk på eget sprogbrug og adfærd (kropssprog, tonefald og indstilling (positiv/negativ)), – at forældrene løbende orienteres om, hvad der sker på området.