Forventninger til hinanden på Lillebjerg Skole
På Lillebjerg Skole har vi gode og ærlige forventninger til både forældre og elever. Forventningerne er baseret på værdier som samarbejde, respekt og trivsel. For at skabe et trygt og udviklende læringsmiljø, hvor elevernes individuelle behov bliver mødt, er det nemlig afgørende, at alle parter bidrager aktivt og positivt til den gode hverdag og fællesskabet.
Forventninger til forældre og elever
På Lillebjerg Skole forventer vi, at forældre engagerer sig i deres barns skolegang og indgår i et åbent og tillidsfuldt samarbejde med skolens personale. Det indebærer at deltage i møder, holde sig opdateret om barnets udvikling og arbejde med skolen for at støtte op om barnets trivsel – både i skolen og derhjemme. Forældre forventes at kommunikere respektfuldt og konstruktivt med lærere, pædagoger og ledelsen, så eventuelle udfordringer kan håndteres hurtigt og i fællesskab.
Fra elever forventes det, at de – så vidt deres evner og ressourcer tillader det – bidrager til fællesskabet og overholder skolens rammer og regler. Det indebærer at udvise respekt for både andre elever og skolens personale, overholde aftaler og gøre en indsats for at deltage i undervisningen og aktiviteterne. Lillebjerg Skole anerkender, at nogle elever med særlige behov kan have individuelle udfordringer, og derfor bliver forventningerne altid tilpasset den enkelte elevs situation og muligheder.
Forventninger til Lillebjerg Skole, ledelsen og personalet
Forældre og elever kan til gengæld forvente, at Lillebjerg Skole arbejder målrettet for at sikre elevernes trivsel og faglige udvikling. Skolen insisterer på at skabe et trygt og inkluderende miljø, hvor hver elev bliver mødt med forståelse og respekt for deres unikke behov og ressourcer. Skolens ledelse har ansvaret for, at lærere og pædagoger har de rette kompetencer og redskaber til at understøtte eleverne. Samtidig skal ledelsen sikre, at skolens rammer og dagligdag understøtter et godt lærings- og trivselsmiljø.
Lærere og pædagoger på Lillebjerg Skole har en central rolle i at skabe et tæt samarbejde med forældre og møde både dem og eleverne med empati og faglighed. Personalet forventes at være åbne for dialog om barnets behov og udvikling samt løbende tilpasse undervisning og pædagogik til den enkelte elevs potentiale.
Fælles ansvar for trivsel
På Lillebjerg Skole er trivsel en fælles opgave, som kræver et tæt samarbejde mellem forældre, elever og skolens personale. En åben og respektfuld dialog er afgørende for at finde løsninger, der fungerer bedst for det enkelte barn. Når alle parter arbejder sammen, skabes et miljø, hvor eleverne føler sig set, hørt og støttet – både fagligt, socialt og følelsesmæssigt. Dette styrker ikke kun den enkelte elevs trivsel og udvikling, men bidrager også til et stærkt og sundt fællesskab på Lillebjerg Skole.